Din varukorg är tom, men det behöver den inte vara.
-
+
Monterings av Turbo
Montering av Turbo
Undvik upprepning
Har den gamla turbon gått sönder efter kortare drifttid än normalt, så måste man veta varför detta har hänt innan montering. Annars finns det stor risk att samma sak händer med den nya turbon.
Innan montering
Gör rent / byt luftfilterbox eller filter
Kontrollera insugnings rör från läckage
Koksad olja i oljeledningar? Byt detta!
Gör rent / byt vevhusventilation
Byt olja i motorn samt oljefilter
Montering
En ny turbo skall alltid ha olja i sig, kan droppa ner extra med olja så den har en ”oljefilm” direkt vid uppstart.
Glidlagrad turbo -se till så fullt oljetryck finns
Kullagrad turbo – olje restriktor måste vara monterad
Använd nya packningar -Ej packning på tub
Gängtejp på olja in adapter skall ej användas.
Uppstart
Oljetryck skall vara fullt innan turbon går i gång
Låt motorn gå på tomgång ca- 5 min efter uppstart.
Kontrollera att inga läckage finns.
Felsökning
Inget / dåligt laddtryck
Luftläckage
Trasig wastegate
Wastegatestyrning trasig
Vakuumläckage
Rök från avgaser
– För mycket olja i lagerdelen på turbon pga. olika anledningar
Högt oljetryck
Dålig oljeretur
Dålig / tät vevhusventilation
Fel vinkel på oljeretur
Olja i tryckrör
– För mycket olja i lagerdelen på turbon pga. olika anledningar
Högt oljetryck
Dålig oljeretur
Dålig / tät vevhusventilation
Fel vinkel på oljeretur
Efter hård körning
Turbinhuset måste svalna något innan motorn stängs av, och detta fordrar 3–5 min tomgång efter hårt körning, annars kan oljan i lagerhuset koksa och orsaka haveri. OBS! Speciellt viktigt för bensinmotorer